Meniu Închide

Cursul de educație financiară

În perioada  27 septembrie – 21 octombrie 2022 oamenii din Ferentari înscriți în proiectul „Nucleo – Activare în Ferentari” au participat la un curs de educație financiară. Am pornit de la ideea că educația financiară este reprezentată atât de înțelegerea modului în care funcționează banii, cât și prin acele abilități și cunoștințe pe baza cărora există posibilitatea de a lua decizii mai eficiente în ceea ce privește gestionarea resurselor financiare, realizarea economiilor și a investițiilor prin utilizarea instrumentelor financiare în vederea dezvoltării echilibrului financiar. Până la urmă, importanța educației financiare depășește nevoile zilnice de utilizare a resurselor, conducând la creșterea capacității financiare a persoanelor.

Prin acest curs de educație financiară ne-am dorit ca oamenii din Ferentari să devină conștienți de oportunitățile și riscurile financiare pe care le au, să ia decizii informate când este vorba de bani și să acționeze în consecință, cu scopul îmbunătățirii situației financiare actuale.

Am vorbit despre: ce este un buget, cum se elaborează, ce îți permite un buget, cum se iau deciziile,  care sunt factorii care afectează deciziile financiare, ce se poate îmbunătății, cum se poate economisi, credite și datorii, educația financiară în familie și surse de informare privind educația financiară. Am pus accent și pe modul de obținere al banilor, ce ne ajută să avem un loc de muncă mai bine plătit și ce beneficii putem avea din partea angajatorului.

Concluziile participanților au evidențiat că pentru a avea stabilitate este necesar să se încadreze în limita mijloacelor existente și mai ales să fie conștienți de ele. Astfel, i-ar ajuta să fie mai atenți la păstrarea unei evidenţe a banilor câştigaţi, economisiţi şi cheltuiţi.

Primul pas pornește de la venitul lunar disponibil. În această categorie intră salariile, beneficiile sociale – alocație copil/ copii, pensie persoană cu dizabilități/handicap etc., pensii și venituri din alte activități. Î

Pasul al doilea evidențiază cheltuielile: cheltuieli legate de locuință – întreținere/chirie/rate ipotecare, utilitati, asigurare, reparatii, taxe, cheltuieli pentru mâncare, cheltuieli pentru sănătate – medic, medicamente, cheltuieli educație, datorii – bancare sau la cunoștințe/rude, articole vestimentare – îmbrăcăminte, încălțăminte, cheltuielitelecomunicații – telefonie, internet, TV, timp liber/divertisment. Această categorie se împarte în cheltuieli esențiale și neesențiale și în cheltuieli fixe și ocazionale.

În pasul trei, din venitul total se scad cheltuielile totale pentru a obţine surplusul sau deficitul. După acest pas se poate face o analiza pentru minimizarea cheltuielilor și maximizarea economiilor.

Cu toții luăm zilnic decizii cu privire la modul în care urmează să utilizăm resursele financiare. Poate fi o alegere între o cheltuială mică sau mai mare, dar implică unul sau mai mulți factori de decizie. Trecerea lor în revistă poate ajuta la conștientizarea cheltuielii și încadrarea pentru decizia finală. Dacă ne gândim la ultimul articol de îmbrăcăminte cumpărat, ce factori au influențat luarea deciziei finale?

1. Emoții: Modul în care te face să te simți privind sau purtând articolul influențează alegerea, adică răspunsul emoțional?

2. Persoane apropiate (familie, prieteni și/sau colegi): Părinții sau alți membri ai familiei au

avut o influență asupra alegerii realizate – Ce ar gândi și cum ar reacționa? Prietenii, colegii sau

alte persoane apropiate au avut o influență sau au pus presiune în ceea ce privește alegerea?

3. Stiluri la modă: Articolul de îmbrăcăminte făcea parte din cel mai recent stil și a fost ales în

încercarea de a rămâne la curent cu tendințele actuale?

4. Publicitate: Articolul de îmbrăcăminte a fost ales datorită unei reclame, a unei campanii de

promovare sau a fost afișată de un influencer?

5. Stimulente: Decizia de cumpărare s-a produs datorită unei campanii de reduceri?

6. Valorile și încrederea: Articolul de îmbrăcăminte ales era în conformitate cu valorile personale și/sau oferea un stimul de încredere?

Participanții prezenți la sesiunile cursului de educație financiară s-au declarat mulțumiți de informațiile primite, multe dintre ele fiind noi, deși foarte logice și normale.